NEKROLOG – ”Hos mig er du vokset op med klassikerne, og du har lært hele repertoiret… Lov mig, at du vil give alt det, jeg har lært dig, videre”.
Sådan skal den legendariske russiske ballerina og pædagog Lubov Egorova i sit eksilstudio i Paris under 2. verdenskrig have sagt til danseren og koreografen Pierre Lacotte, der natten til mandag d. 10. april 2023 døde af blodforgiftning i sit hjem i Paris. Lacotte blev 91.
Egorova var, for sin del, elev af den italienske maestro Enrico Cechetti og Anna Johansson, Christian Johanssons datter, og ad den vej forbundet med August Bournonville og Auguste Vestris og 1800-tallets franske skole, men Lacotte hentede også sin lærdom på Pariseroperaens Balletskole som elev hos Gustave Ricaux.
I en hyldest til sin gamle lærer beskrev Lacotte i 2010 i en tekst Ricaux’ indflydelse på det, man bedst kan betegne som hans dannelse: Som danser og ikke mindst senere i livet som lærer, koreograf og historiker blev Pierre Lacotte kendt som en eksponent, ja et levende eksempel på et kultiveret menneske, der syntes at bære ikke kun tidligere tiders teknik, men også dets idealer og elegance i sig.
Lacotte blev i 1942 optaget på Pariseroperaens Balletskole og i 1946 ansat som danser ved Pariseroperaens Ballet, hvor han i 1953 blev udnævnt til premier danseur. I 1951 skabte han sin første koreografi, ”Exode”, til musik af Tjajkovskij, og i 1954 et markant ungdomsværk i TV-balletten “La Nuit est une sorcière” til musik af Sydney Bechet og senere også koreografi til ”Gosses de Paris” med musik af Charles Aznavour.
Til sit eget ensemble Les Ballets de la Tour Eiffel, som han grundlagde i 1955, skabte han i 1960 ”Hippolyte et Aricie” til musik af Rameau og i 1961 Monteverdis ”Il combattimento di Tancredi e Clorinda”. Fra 1963 til 1968 var han chef for Ballets des Jeunesses Musicales de France, 1985-88 for Les Ballets de Monte-Carlo og 1991-1999 Ballet National de Nancy et de Lorraine.
GENDIGTER AF ROMANTISK BALLET
Pierre Lacotte huskes imidlertid først og fremmest som proponent for den romantiske ballet og for sine gendigtninger af glemte værker, hvor han efter de originale libretti og den originale musik skabte ny koreografi i en stilistisk præcis, teknisk krævende og musikalsk virtuos romantisk stil.
Udtrykket var umiskendeligt Lacottes eget, og ses i sin bedste form i hans udgave af ”La Sylphide” til Adolphe Nourrits libretto og musik af Jean-Madeleine Schneitzhoeffer, der blev skabt til TV i 1971, men hurtigt blev overført til Pariseroperaens repertoire, hvor den fortsat er en hjørnesten. Værket er siden blevet opført i Tokyo, Buenos Aires, Prag, New York, Monte Carlo, Novosibirsk, Rome, Helsinki, Rio de Janeiro og på La Scala i Milano, og der findes flere optagelser, der kan købes på DVD eller ses på YouTube.
Lacotte blev kaldt ”balletarkæolog”, men hans repertoire af gendigtninger, der kom til at omfatte ”Pas de six fra ’La Vivandière’” (Arthur Saint-Léon), ”La Fille du Danube” og ”Nathalie, ou la laitière suisse” (Philippe Taglioni), “Marco Spada” (Joseph Mazilier), “La Fille du Pharaon” (Petipa), Paquita (Mazilier og Petipa), ”Papillon” (Marie Taglioni), og ”Ondine” (Jules Perrot), var præget i lige dele af hans videnskabelige arkivforskning og levende, originale kreativitet.
LE ROUGE ET LE NOIR
Selv i sin fremskredne alderdom var Pierre Lacotte grebet af sin fascination og sin forståelse af 1800-tallets franske kultur, som han i oktober 2021 fandt udtryk for i helaftensballetten ”Le Rouge et le Noir” efter Stendhals roman af samme navn fra 1830.
Her skrev den dengang 89-årige Lacotte i en kunstnerisk kraftpræstation selv librettoen, han sammensatte partituret af værker af Massenet, tegnede scenografi og kostumer efter originale litografier og skabte koreografien til et rigt, tre timer langt balletværk, der blev modtaget med respekt og varme af den franske kulturverden.
Da balletten blev danset på Palais Garnier sad Lacotte med sin hustru, ballerinaen Ghislaine Thesmar, hver aften på det guldudsmykkede auditoriums fineste pladser, første række midtfor i la baignore, ”badekarret” i den forhøjede del af gulvet i operahuset. Det vidste både danserne på scenen og de mange blandt publikum, der genkendte den elegante maître de ballet, og gang på gang kvitterede med hjertelige, respektfulde klapsalver, når lyset i salen blev tændt.
Ghislaine Thesmar har til franske medier udtrykt sin sorg over sin mands bortgang og sagt: ”Det er meget sørgeligt. Han havde stadig mange projekter og var i gang med at skrive en bog”.
Se også:
Une Vie de Ballet (2011)
Dokumentarfilm om Pierre Lacotte og Ghislaine Thesmar
Instruktion: Marlène Ionesco.