ANMELDELSE – GöteborgsOperans Danskompanis gæstespil på Operaen er tankevækkende samfundskritik og moderne dans i verdensklasse.
Kristeligt Dagblad 18. juni 2024
⭐⭐⭐⭐⭐ (5 ud af 6 stjerner)
I en fascinerende forestilling af hårdtslående dans, teater og filmprojektioner er det publikumsinddragelsen, der er omdrejningspunktet i den svenske koreograf, legebarnet Alexander Ekmans ”Hammer”.
Første halvdel af GöteborgsOperans Danskompani gæstespil på Operaen skildrer en dynamisk og dramatisk udvikling for en gruppe næsten nøgne mennesker i en ensemblekoreografi, der bærer præg af noget rituelt og oprindeligt, frem mod en fri dans, hvor de små 30 medvirkendes forskellighed karakteriseres i påklædning og bevægelse.
Badet i et himmelsk ovenlys bevæger blomsterbørnene sig blødt vajende med små hop og ”ticks” i lange unisone træk. En flowerpower-fest, hvor den danske designer Henrik Vibskovs oversize, flagrende gevandter spiller en hovedrolle i individualiseringen med en kollektion, der på sin vis giver ”Hammer” karakter af catwalk.
En idylboble, hvor den nostalgiske, harmoniske lyd af komponisten Mikael Karlssons bløde rytmer, drømmende strygere og trillende klavertoner skaber en næsten tranceagtig stemning. Et lykkebillede, hvor alle kan være den, de er. Hvor kærligheden blomstrer i to duetter – en for to mænd, og en for en mand og en kvinde – og hvor forelskelsen i de lækre dansere og deres Utopia når forførende højder i Ekmans ”coup de théâtre”: Som i en drøm bryder danserne den 4. væg ned – altså barrieren mellem kunstnere og publikum – kravler udover scenekanten og bevæger sig ud blandt de hujende tilskuere.
Vi klapper af dem, og de klapper af os og gejler stemningen og euforien op i en flirt med de begejstrede fans, der har smartphones fremme og dokumenterer det vilde øjeblik.
”Hey, vil du ikke have en selfie med mig”, hører jeg en af dem sige til en pige på rækken bag mig. Om hun vil! ”Men husk at tagge mig, OK!” Umærkeligt er tonen blevet en helt anden. Krævende, aggressiv, næsten truende.
Alexander Ekman kunne have ladet ”Hammer” fra 2022 slutte her, hvor pointen slår allerhårdest, og de brede smil bliver til en uro i kroppen, som bevidstheden om at være blevet narret sætter sig. Om klarsynet af stykkets publikumsbekræftende selvfedme, ikke som feel-good dans, men som kontant kritik af ekshibitionisme, vores pinligt selvoptagede brug af sociale medier og tidens syge narcissisme.
Ekman hamrer sine budskaber hjem med endnu en akt. Denne del bliver mere konventionel og forudsigelig som de nu sortklædte dansere taktfast tramper en række mekaniske koreografiske sekvensers rytmer hårdt i gulvet. Projektioner af groteske, plastikkirurgisk behandlede ansigter på bagtæppet og afviklingen af en scene fra et absurd TV-show skærer ud i pap, hvor monstrøst umenneskeligt og ikke-kærligt det hele er blevet.
—
GöteborgsOperans Danskompani: “Hammer”
Koreografi: Alexander Ekman
Komponist: Mikael Karlsson
Kostumer: Henrik Vibskov
Operaen, København. 12. juni.